Novi Gourmet vodič kroz Istru

med istra 3.

Napokon (nakon 6 mjeseci iščekivanja) iz tiska je izašao novi enogastronomski vodič za područje Istre. Ovo 18.-to po redu izdanje razlikuje se od svih dosadašnjih po stranicama posvećenim medu i drugim pčelinjim proizvodima, te najznačajnijim pčelarima u županiji. Autori kataloga su od prvog broja nastojali prikazati ono najbolje od gastronomske ponude ovog kraja: najbolje restorane, konobe, agrodomaćinstva, vinske podrume, uljare ocijenjene – prema širini ponude, kvaliteti jela i pića, prezentaciji autohtonih proizvoda, ambijentu, stručnosti i uslužnosti osoblja. Postati dio ove svojevrsne male enciklopedije dobrog ića i pića u Istri san je mnogih (još uvijek nedovoljno medijski eksponiranih) ugostitelja, maslinara, vinara i drugih iz enogastronomskog sektora. Prošlo je više od pola godine od prvog zajedničkog posjeta pčelarima kad su predstavnici Turističke zajednice Istre (Denis Ivošević, direktor TZ Istre i Valter Bassanese, direktor TZ Buje) izvršili prvu selekciju kandidata za uvršavanje u tzv. „Ceste istarskog meda“ ili „Istarske medne točke“, što je trebao biti uvod u organiziranje lanca objekata koji zadovoljavaju njihove kriterije za bavljenje pčelarskim turizmom. Obećanja nije nedostajalo, no pred turističkim djelatnicima u županiji stajali su mnogo veći i hitniji zadaci (reorganizacija), pa je stoga djelomice opravdano kašnjenje kataloga za 2014. – 2015. Oni skeptičniji pčelari već su tada sumnjali da će se stvari uopće pokrenuti s mrtve točke uoči predsezone, oni malo optimističniji (po prirodi i strpljiviji) podržali su i ove stidljive pomake uz komentar: „Bolje išta nego ništa!“, jer već samo uvrštavanje pčelara u službene turističke prospekte, brošure i kataloge je hvalevrijedan korak ka unapređivanju pčelarstva u Istri.

Sada kad je konačno izašao novi turistički vodič, skeptici tvrde da to ni izdaleka nije dovoljno, jer istarski pčelari zaslužuju mnogo više: i teksta i foto-priloga (a ne snimke skinute s Interneta!), te da je sve to jako daleko od obećanih strateških planova i promidžbe. Toliko najavljivani preustroj turističkih zajednica ipak se nije desio, a s njegovim izostankom pala je u vodu i koncepcija pčelarskog turizma onih kreativnijih članova Udruge pčelara Bujštine. Ipak većina pčelara se slaže da je i pojavljivanje meda u katalogu ravnopravno uz bok s drugim istarskim biserima (vinom, maslinovim uljem, tartufima, pršutom) znak dobre volje, da propusti nisu zlonamjerni, već samo posljedica nedovoljne suradnje između subjekata na istom zadatku, te  da vjeruju da će se ti nedostaci već u slijedećem izdanju ispraviti. Da, subjekti (TZ i pčelarske udruge) bi morali – i po etičkoj i po ekonomskoj logici – biti jednakopravni partneri u projektu od zajedničkog interesa i korisnog za širu društvenu zajednicu. Da postoji minimum komunikacije koji se očekuje u ovakvim aktivnostima, sa spiska pčelara iz Istre ne bi izostala imena cijenjenih i nagrađivanih proizvođača kao: Ivan Kovač iz Radoši (certificirani ekološki pčelar), Banko Petar iz Baderne, Boško Mileusnić iz Novigrada ili Petohleb Elvis iz Buzeta.

med istra 4.Relativno dobro su prošli pčelari Bujštine (6 adresa) i središnje Istre (8 adresa), no iz itinerara „cesta istarskog meda“ ostalih dijelova Istre (Pula, Labin), stiče se zaključak da na tom području nema ni pčelara, a kamoli dobrog meda! Već sam uvod u temu pčelarstva u Istri je previše općenit i štur, jer nisu navedene specifičnosti i prednosti meda s ovog podneblja.

Dakle turist ne dobiva potrebnu informaciju zašto bi uopće išao tragom meda po Istri, već mu je samo „bačena udica“ epitetima poput: „…čudesan svijet marljivih pčela koje stvaraju nezamjenjive proizvode…“ ili konstatacijom: „Med je zdrav, no koliko je zdrav – to vrijedi doznati.“ Usudit ću se dati komentar, a vi sami procijenite da li griješim: „Dobra namjera autora je više nego očita, ali koliko će to biti učinkovito, vidjet ćemo tek iduće sezone!“ Do tada bi trebalo poraditi na nekim dodatnim idejama (povezivanje bike- turizma i istarskih mednih točki u nov stazu za bicikliste – ljubitelje pčelinjih proizvoda, organizirane posjete pčelinjacima s osiguranom zaštitom od eventualnog napada pčela, postavljanje api-komora kao temelja za novu kategoriju zdravstvenog turizma), pa apeliramo na pčelare u Istri da se trgnu iz pasivnosti, dublje posvete ovim pitanjima i animiraju lokalne turističke zajednice kako bi im pomogli u ovom zahtjevnom projektu, naravno ako ispunjavaju osnovne uvjete za bavljenje pčelarskim turizmom i smatraju da im je mjesto u turističkom itineraru naše županije.

Tekst i fotografije: Damir Gregurić (UPB)

med istra 2 med istra 5 med istra 6

Novi Gourmet vodič kroz Istru

Hrvatsko apiterapijsko društvo u razdoblju od 20. - 29. siječnja 2020. godine održava tečaj „Apiterapija - proizvodnja i korištenje pčelinjih proizvoda“  u trajanju od 60 školskih sati (svakodnevno od 12:00 – 18:00 sati). Popis tema koje će se obrađivati je uistinu impozantan i zahvaća osnove anatomije, biologije i fiziologije medonosne pčele; biološka svojstva, fizikalne i kemijske odlike pčelinjih proizvoda s naglaskom na senzorska svojstva meda; građa, klasifikacija, svojstva začinskog i ljekovitog bilja; osnove anatomije i fiziologije ljudskoga organizma; prvu pomoć u pčelinjaku u slučaju uboda kod osoba alergičnih na pčelinji otrov; primjenu pčelinjih proizvoda u prehrani, kozmetici i apiterapiji kroz liječenje ljudi i životinja. Kroz terensku nastavu na pčelinjaku obrađivati će se tehnologija proizvodnje matične mliječi, uzgoj matica za vlastite potrebe, skupljanje peluda i pčelinjeg otrova. Obzirom na činjenicu da je Istra najturističkija županija u Hrvatskoj, poseban naglasak na tečaju će biti apiturizam kao novu mogućnost za razvoj agroturističke ponude, pogotovo u središnjoj Istri. Apiturizam je oblik turizma gdje se posjetitelje upoznaje s životom i radom pčela, pčelinjim proizvodima i svime što ih zanima iz područja pčelarstva, a nude im se i posebni oblici usluga kao što su apiinhalacije (udisanje zraka iz košnica), masaža medom, medne kupke, apikozmetika i dr. Od izuzetne je važnosti napomenuti da se nakon uspješno položenog tečaja (pismenog ispita provjere znanja i prezentacije seminarskog rada) polaznicima u radnu knjižicu upisuje zvanje apiterapeut što omogućava otvaranje apiterapeutskog obrta i/ili apiturističkog objekta. Ovo je jedina edukacija takve vrste u našoj zemlji, a potencijal za uspjeh apiturizma u Istri je zagarantiran, pogotovu u kontekstu zdravstvenog turizma koji je svjetski trend i u tom pravcu kreće i turističke organizacije u Lijepoj našoj. Na kontinentalnom dijelu Hrvatske već je otvoreno par apiturističkih objekata s apiinhalacijama kao dopunskom djelatnosti na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu i svi naglašavaju tečaj Hrvatskog apiterapijskog društva kao osnovu bez koje nema širenja turističke ponude ne isključivo zbog ograničavajućih zakonodavnih okvira i bez obzira na sve druge kriterije koje pčelar ispunjava, jer se radi o veoma kompleksnoj djelatnosti  gdje su uz optimalne resurse (registrirani obrt, kušaonica, parking za primitak većeg broja posjetitelja, propisan sanitarni čvor itd.) prije svega nužni: znanje (iz biologije, zoologije, kemije, ekonomike) i određene vještine (marketing, poznavanje stranih jezika, ugostiteljstva, psihologije i pružanja prve pomoći). Dakle, pčelar koji uistinu želi unaprijediti svoju proizvodnu djelatnost i prodaju „na kućnom pragu“ i u djelatnost svog OPG-a uključiti  bavljenje turizmom i ugostiteljstvom kao dodatnom djelatnošću i na taj način ostvariti kvalitetniji kontakt s kupcima, steći veće povjerenje kod potrošača svojih proizvoda i prerađevina, što će sigurno rezultirati i većim prihodom, ali i rastom interesa mlađih generacija za bavljenje pčelarstvom, taj pčelar jednostavno ne smije propustiti ovaj tečaj! Uvjet za upis je završena srednja škola bilo kojeg usmjerenja, a cijena tečaja je 3.500,00 kn po polazniku u koju je uključen i priručnik voditeljice programa dr. sc. Gordane Hegić i grupe autora „Pčelarstvo, apiterapija, apiturizam“.  Prijave se primaju do popunjenosti grupe (maksimalno 40 polaznika). Rok za prijavu je 10. siječanj 2020.godine. Za više informacija u vezi prijave i upisa, zainteresirani kandidati mogu se obratiti pčelarskoj udruzi Labin (Cvetko Gortan, tajnik: 098 193 85 50) ili u Hrvatsko apiterapijsko društvo na e-mail: ghegic@ gmail.com a prijavnicu za tečaj možete ispuniti i preuzeti na http://www.api- had.hr/images/docs/tecaj_pristupnica.doc Primjer uplatnice možete naći na linku:   http://api-had.hr/images/docs/primjer_uplatnice.jpg