Novi Gourmet vodič kroz Istru

med istra 3.

Napokon (nakon 6 mjeseci iščekivanja) iz tiska je izašao novi enogastronomski vodič za područje Istre. Ovo 18.-to po redu izdanje razlikuje se od svih dosadašnjih po stranicama posvećenim medu i drugim pčelinjim proizvodima, te najznačajnijim pčelarima u županiji. Autori kataloga su od prvog broja nastojali prikazati ono najbolje od gastronomske ponude ovog kraja: najbolje restorane, konobe, agrodomaćinstva, vinske podrume, uljare ocijenjene – prema širini ponude, kvaliteti jela i pića, prezentaciji autohtonih proizvoda, ambijentu, stručnosti i uslužnosti osoblja. Postati dio ove svojevrsne male enciklopedije dobrog ića i pića u Istri san je mnogih (još uvijek nedovoljno medijski eksponiranih) ugostitelja, maslinara, vinara i drugih iz enogastronomskog sektora. Prošlo je više od pola godine od prvog zajedničkog posjeta pčelarima kad su predstavnici Turističke zajednice Istre (Denis Ivošević, direktor TZ Istre i Valter Bassanese, direktor TZ Buje) izvršili prvu selekciju kandidata za uvršavanje u tzv. „Ceste istarskog meda“ ili „Istarske medne točke“, što je trebao biti uvod u organiziranje lanca objekata koji zadovoljavaju njihove kriterije za bavljenje pčelarskim turizmom. Obećanja nije nedostajalo, no pred turističkim djelatnicima u županiji stajali su mnogo veći i hitniji zadaci (reorganizacija), pa je stoga djelomice opravdano kašnjenje kataloga za 2014. – 2015. Oni skeptičniji pčelari već su tada sumnjali da će se stvari uopće pokrenuti s mrtve točke uoči predsezone, oni malo optimističniji (po prirodi i strpljiviji) podržali su i ove stidljive pomake uz komentar: „Bolje išta nego ništa!“, jer već samo uvrštavanje pčelara u službene turističke prospekte, brošure i kataloge je hvalevrijedan korak ka unapređivanju pčelarstva u Istri.

Sada kad je konačno izašao novi turistički vodič, skeptici tvrde da to ni izdaleka nije dovoljno, jer istarski pčelari zaslužuju mnogo više: i teksta i foto-priloga (a ne snimke skinute s Interneta!), te da je sve to jako daleko od obećanih strateških planova i promidžbe. Toliko najavljivani preustroj turističkih zajednica ipak se nije desio, a s njegovim izostankom pala je u vodu i koncepcija pčelarskog turizma onih kreativnijih članova Udruge pčelara Bujštine. Ipak većina pčelara se slaže da je i pojavljivanje meda u katalogu ravnopravno uz bok s drugim istarskim biserima (vinom, maslinovim uljem, tartufima, pršutom) znak dobre volje, da propusti nisu zlonamjerni, već samo posljedica nedovoljne suradnje između subjekata na istom zadatku, te  da vjeruju da će se ti nedostaci već u slijedećem izdanju ispraviti. Da, subjekti (TZ i pčelarske udruge) bi morali – i po etičkoj i po ekonomskoj logici – biti jednakopravni partneri u projektu od zajedničkog interesa i korisnog za širu društvenu zajednicu. Da postoji minimum komunikacije koji se očekuje u ovakvim aktivnostima, sa spiska pčelara iz Istre ne bi izostala imena cijenjenih i nagrađivanih proizvođača kao: Ivan Kovač iz Radoši (certificirani ekološki pčelar), Banko Petar iz Baderne, Boško Mileusnić iz Novigrada ili Petohleb Elvis iz Buzeta.

med istra 4.Relativno dobro su prošli pčelari Bujštine (6 adresa) i središnje Istre (8 adresa), no iz itinerara „cesta istarskog meda“ ostalih dijelova Istre (Pula, Labin), stiče se zaključak da na tom području nema ni pčelara, a kamoli dobrog meda! Već sam uvod u temu pčelarstva u Istri je previše općenit i štur, jer nisu navedene specifičnosti i prednosti meda s ovog podneblja.

Dakle turist ne dobiva potrebnu informaciju zašto bi uopće išao tragom meda po Istri, već mu je samo „bačena udica“ epitetima poput: „…čudesan svijet marljivih pčela koje stvaraju nezamjenjive proizvode…“ ili konstatacijom: „Med je zdrav, no koliko je zdrav – to vrijedi doznati.“ Usudit ću se dati komentar, a vi sami procijenite da li griješim: „Dobra namjera autora je više nego očita, ali koliko će to biti učinkovito, vidjet ćemo tek iduće sezone!“ Do tada bi trebalo poraditi na nekim dodatnim idejama (povezivanje bike- turizma i istarskih mednih točki u nov stazu za bicikliste – ljubitelje pčelinjih proizvoda, organizirane posjete pčelinjacima s osiguranom zaštitom od eventualnog napada pčela, postavljanje api-komora kao temelja za novu kategoriju zdravstvenog turizma), pa apeliramo na pčelare u Istri da se trgnu iz pasivnosti, dublje posvete ovim pitanjima i animiraju lokalne turističke zajednice kako bi im pomogli u ovom zahtjevnom projektu, naravno ako ispunjavaju osnovne uvjete za bavljenje pčelarskim turizmom i smatraju da im je mjesto u turističkom itineraru naše županije.

Tekst i fotografije: Damir Gregurić (UPB)

med istra 2 med istra 5 med istra 6

Novi Gourmet vodič kroz Istru

FOTO-NATJEČAJ „ČUVAJMO PČELE“ 2020 Već 5 godina radimo na očuvanju pčela kao važnog dijela globalnog lanca oprašivanja i opstanka biljaka na planeti Zemlji. Ove godine je virus Covid-19 pokazao da je Zemlja živo biće i da se vrlo brzo oporavi, samo ako je mi prestanemo uništavati. Zato ćemo i dalje raditi na tome da se što manje upotrebljavaju pesticidi, insekticidi i ostala kemijska sredstva koja ubijaju pčele i ostale korisne kukce. Sigurni smo da možemo smanjiti upotrebu kemijskih sredstava u poljoprivrednoj proizvodnji. Iznenađeni smo velikim neznanjem od strane ljudi, malih poljoprivrednika, koji prskaju u bilo koje doba, danju, dok biljka cvjeta. Pčele i drugi oprašivači od ključnog su značaja za globalni lanac ishrane cjelokupnog svjetskog stanovništva, odnosno poljoprivredu, te imaju nemjerljiv utjecaj na bioraznolikost. Pčele su odličan indikator stanja zdravlja ekosistema. Stoga, i ovom prigodom pozivamo sve fotografe i foto-amatere iz Hrvatske da nam se pridruže u projektu, a mi ćemo se potruditi da nagradimo najbolje od najboljih, jer sve su fotografije zračile ljubavlju i brigom za pčele i svi su autori bili puni pozitivne energije, a upravo to je uspjeh natječaja! Foto natječaj “Čuvajmo pčele” je otvoren od 26.05.2020. do 20.08.2020. kad ćemo pregledati sve fotografije, zajedno sa profesionalnim fotografima, te objaviti pobjednike na našim stranicama najkasnije do 20.09.2020. Nakon primitka fotografija, organizator šalje natjecatelju obavijest o valjanosti poslanih radova. Pravila natječaja:
  1. Pravo sudjelovanja imaju sve osobe koje se profesionalno ili amaterski bave fotografijom iz Hrvatske i susjednih zemalja.
    • Nagrade se šalju samo unutar Hrvatske, a ostali dobitnici mogu nagradu preuzeti sami ili je namjeniti nekome iz Hrvatske :) 
    •  
  2. Autori, sudionici natječaja, slanjem fotografija potvrđuju autentičnost snimljenih fotografija te preuzimaju odgovornost za sadržaj prijavljenih fotografija.
  3. Autori, sudionici natječaja, daju suglasnost organizatoru natječaja da bez naknade može objaviti zaprimljene fotografije uz jasan potpis autoraISKLJUČIVO u svrhu promocije i postavljanja izložbe.
  4. Svaki autor šalje najviše 3 originalne fotografije. Obrada fotografije u programima za uređivanje fotografije dopuštena je do mjere koja ne narušava i ne mijenja osnovni smisao snimljenog sadržaja.
  5. Fotografije se isključivo šalju u digitalnom formatu na e-mail  pcelari.bujstine@gmail.com s naslovom “ZA FOTO NATJEČAJ” u .jpg /.jpeg/ formatu, pojedinačne veličine fotografije /datoteke/ najmanje veličine 4000 pixela po dužoj strani i rezolucije od 300 dpi.
  6. Datoteku /fotografiju/ treba imenovati /spremiti/: Ime i prezime_Naziv fotografije_Godina nastanka.JPG. (Primjer: 1_Marko_Marković_Pčela_2020.JPG.)
  7. Fotografije mogu biti u boji /B/, monokromatske /M/ i crno-bijele /CB/.
  8. Osim najljepše fotografije svake godine biramo i fotografiju koja se izlaže na jumbo plakatima diljem Hrvatske (primjer: fotografija na dnu objave)
  9. Način prijave autora: Putem e-maila.
  10. U mailu upisati: Ime, prezime, adresu stanovanja.
    • Vaše osobne podatke prikupljamo i obrađujemo u skladu s odredbama Opće uredbe o zaštiti podataka, EC 2016/679.Prikupljene podatke ćemo čuvati na primjeren način i osigurati njihovu povjerljivost.Prikupljene podatke nećemo prosljeđivati trećim osobama bez vašeg izričitog dopuštenja.
  11. Fotografija ne smije imati vidljive ili prepoznatljive oznake, poput logotipa ili watermarka autora.
  12. Za sudjelovanje u natječaju nema kotizacije.
  13. Stručni žiri: pčelari i fotografi odabrat će najbolje fotografije i autorima dodijeliti nagrade.
  14. Fotonatječaj traje od 26.05.2020. do 15.08.2020.
  15. Objava rezultata bit će 20.09.2020.g. na našim web (www.pcelari-bujstine.com) i facebook stranicama (https://www.facebook.com/PcelariBujstine?ref=hl
Nakon primitka fotografija, organizator šalje natjecatelju obavijest o valjanosti poslanih radova. 
  • Nagrade ćemo poslati poštom na adresu koja je navedena u mailu.
  • Radovi koji ne podliježu propozicijama (tehničke karakteristike), neće biti prihvaćeni, samim time niti ocjenjivani ni selektirani.
  • Rad stručnog žirija je neovisan. Organizator će fotografije predati žiriju isključivo u anonimnom obliku, tj. bez podataka o autoru. Stručni žiri ne obrazlaže razloge svojih odluka. Odluke žirija su konačne i neopozive, ali predsjednik ili članovi žirija mogu dati svoje obrazloženje na proglašenju pobjednika i otvaranju izložbe selektiranih radova.
  • Svi selektirani radovi, a ne samo oni nagrađeni, bit će prezentirani na primjeren način na izložbama.
  • Otisnuti radovi ostaju u vlasništvu organizatora.
  NAGRADE: 1.nagrada: VELIKI MEDENI PAKET ( 3kg meda, proizvodi od meda) 2.nagrada: SREDNJI MEDENI PAKET ( 2kg meda, proizvodi od meda) 3.nagrada: MALI MEDENI PAKET ( 1kg meda) 4.nagrada: tisak jumbo plakata za fotografiju koja bude odabrana u tu svrhu.   Autor slike na zaglavlju: Antonija Kodžoman Autori slika sa jumbo plakata 2020: Maja Kraljik (pozadina), Dragica Drašković (u krugu)